Wat is ACT-therapie?

ACT-therapie of Acceptance and Commitment Therapy is een vorm van psychotherapie die zich richt op psychologische hulp bij flexibeler omgang met je gedachten en gevoelens. ACT is gebaseerd op de relatie tussen taal, cognitie en menselijk gedrag en maakt gebruik van mindfulness en acceptatie strategieën, gecombineerd met toewijding en gedragsveranderingsstrategieën.

In ACT wordt niet zozeer geprobeerd om symptomen te verminderen of te elimineren, maar eerder om je te leren met je innerlijke ervaringen te leven, op een manier die minder impact heeft op je dagelijks functioneren. ACT-therapie helpt je om je waarden te identificeren – wat echt belangrijk voor je is – en moedigt je aan om acties te ondernemen die in overeenstemming zijn met deze waarden, ongeacht de aanwezigheid van negatieve gedachten of onaangename gevoelens.

De kernprocessen van ACT omvatten:

Acceptatie
Het leren accepteren van ervaringen die buiten je persoonlijke controle liggen.

Cognitieve defusie
Het veranderen van de manier waarop je reageert op of over gedachten denkt, om de invloed ervan te verminderen.

Aanwezig zijn
Het bevorderen van een niet-oordelende, bewuste houding tegenover het huidige moment.

Zelf als context
Het ontwikkelen van een flexibelere kijk op het (je) zelf.

Waarden
Het verhelderen van wat echt belangrijk is in het leven.

Toegewijd handelen
Het ondernemen van acties die zijn afgestemd op je waarden.

ACT wordt gebruikt voor een breed scala aan psychologische problemen, waaronder angst, depressie, stress en chronische pijn. Het doel en de grote kracht van ACT is niet zozeer om direct symptomen te verlichten, maar om je te helpen een rijk en zinvol leven te leiden, zelfs met de aanwezigheid van moeilijke of pijnlijke ervaringen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *