Voor welke problemen kun je terecht bij een ACT-therapeut?

Je kunt bij een ACT-therapeut terecht voor een breed scala aan persoonlijke problemen en uitdagingen. ACT richt zich op het vergroten van psychologische flexibiliteit en helpt je om een rijk en zinvol leven te leiden, ondanks de aanwezigheid van pijnlijke gedachten en gevoelens. Hieronder noemen we enkele veelvoorkomende problemen waarvoor je hulp kunt krijgen bij een ACT-therapeut.

Angst en stress
ACT is effectief in het behandelen van verschillende vormen van angst, waaronder gegeneraliseerde angststoornis, sociale angst, paniekstoornis en stressgerelateerde problemen.

Depressie
ACT helpt individuen die worstelen met depressie door hen strategieën aan te leren om op een andere manier met hun gedachten en gevoelens om te gaan en acties te ondernemen die in lijn zijn met hun waarden.

Chronische pijn en ziekte
ACT wordt gebruikt om mensen met chronische pijn en ziekte te helpen hun relatie met pijn en ongemak te veranderen en een vervullend leven te leiden ondanks hun fysieke beperkingen.

Verslavingsproblemen
ACT kan effectief zijn bij het aanpakken van verslavingen door het bevorderen van acceptatie en bewuste keuzes, in plaats van vermijding en ongezonde copingmechanismen.

Trauma en PTSS
ACT helpt je met de nasleep van trauma en PTSS door je te leren omgaan met pijnlijke herinneringen en emoties zonder te vermijden of te ontsnappen.

Zelfbeeld en zelfwaardering
Met ACT werk je aan het verbeteren van je zelfbeeld en zelfwaardering door te focussen op zelfacceptatie en het loslaten van zelfkritiek.

Levensveranderingen en aanpassingsproblemen
Voor diegenen die worstelen met grote veranderingen in het leven, zoals een carrièrewissel, scheiding, verlies van een dierbare, of pensionering, biedt ACT een perfecte ondersteuning en begeleiding.

Relatieproblemen
Hoewel ACT primair gericht is op individuele therapie kan het ook nuttig zijn bij het aanpakken van relatieproblemen door te werken aan communicatie, acceptatie en gedeelde waarden.

Werk- en carrièreproblemen
ACT kan nuttig zijn bij het omgaan met werkgerelateerde stress, burn-out, en het vinden van balans tussen werk en privé.

ACT-therapie is geschikt voor individuen die hun manier van omgaan met uitdagingen willen verbeteren, meer aanwezig en betrokken willen zijn in hun leven en die bereid zijn om actief te werken aan hun persoonlijke groei en welzijn. Een ACT-therapeut kan ondersteuning bieden bij het verkennen van problemen, het vergroten van inzicht en het ontwikkelen van vaardigheden om het leven op een rijkere en meer zinvolle manier te ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *